شناسهٔ خبر: 29047 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در اصفهان مطرح کرد:

۱۳۰ هزار هکتار از بافت‌های شهرهای کشور در ۵۴۴ شهر فرسوده است/ ۲۵۰ میلیون ریال وام ودیعه مسکن و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

محمد سعید ایزدی در مسائل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مردم باید به آن حد از توانمندی برسند تا خودشان وارد عرصه شده و اقدام به بهسازی نمایند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در حاشیه برگزاری بیست و چهارمین نشست تخصصی مدیران بافت‌های فرسوده کلان‌شهرهای کشور که در استان اصفهان برگزار شد به کارشناس خبر گفت:

بر اساس مطالعات انجام شده در سطح ۴۹۵ شهر، بافت‌های فرسوده میانی با وسعتی بالغ بر ۵۶ هزار هکتار و در سطح ۶۸ شهر، بافت‌های تاریخی با وسعت ۲۵ هزار هکتار و در ۹۱ شهر، سکونتگاه‌های غیررسمی بالغ بر ۴۸ هزار هکتار شناسایی شده‌اند که در مجموع حدود ۱۳۰ هزار هکتار از بافت‌های شهرهای کشور که در ۵۴۴ شهر وجود دارند  درگیر مسائل و مشکلات و چالش‌هایی هستند که دارای عدم ایمنی، فقر شهری، فقدان هویت و مسائل زیست‌محیطی فراوان هستند.

وی گفت: جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند و مساحت این محدوده‌ها چیزی بالغ بر ۳۰ درصد از شهرهای کشور است.

ایزدی در خصوص تدابیر اندیشیده شده و تسهیلات موردنیاز برای رفع مشکلات در کلان‌شهرها گفت: برای این مناطق با تفکیک گونه‌ای که این محدوده‌ها دارند تلاش بر این بوده تا مردم را به آن حد از توانمندی برسانیم تا خودشان وارد عرصه شوند و این توانمندی از چند طریق فراهم شده که یکی از آن‌ها در اختیار گذاشتن تسهیلات است که در این خصوص تسهیلاتی برای خرید با امتیاز ویژه در عرصه بافت‌های فرسوده پرداخت می‌شود.

 صندوق یکم وامی با ۸ درصد در اختیار متقاضیان نوسازی قرار می‌دهد و این میزان وام در بسیاری از شهرها رقمی بالغ بر ۸۰ درصد هزینه خرید یک ساختمان است و از طرفی دیگر تسهیلاتی از قبیل وام نوسازی، وام تسهیلات ودیعه مسکن و وام مقاوم‌سازی در اختیار ساکنین قرار می‌گیرد. 

وی افزود: از ابزارهای دیگری که کمک می‌کند در تسهیل امر نوسازی رابطه دو نهاد است. نهاد تسهیل‌گر و نهاد توسعه‌گر.

نهادهای تسهیل‌گر به‌عنوان واسطی بین مردم، دستگاه‌ها و مسئولین هستند که امروز یکی از نهادهای تسهیل‌گر در محله زینبیه اصفهان آغاز بکار کرد که می‌تواند واسطی باشد بین مردم و دستگاه‌های مربوطه. امید است بتوانیم این نو از مکانیزم تسهیل‌گری را از طریق نهادهای خودیار مردمی ادامه دهیم.

ابزار دوم توسعه‌گر است، یعنی یک نهاد تخصصی که می‌تواند تجمیع کننده مجریان در عرصه ساخت و ساز باشد و به‌عنوان یک نهاد تخصصی وارد عرصه نوسازی و بهسازی شود و با نهاد تسهیل‌گر وارد مذاکره شده و با مشارکت در چارچوب ضوابط و طرح‌ها و تأمین منابع وارد عرصه ساخت و ساز شوند و دولت پشتیبان این جریان است.

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در ادامه بیان کرد: استان اصفهان با داشتن حدود ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، نزدیک به ۷ هزار واحد آن بر اساس مطالعات انجام شده مصوبه شورای عالی است.

در استان نزدیک به ۵۰ درصد بافت‌های فرسوده به کلان‌شهر اصفهان و پنج شهر نایین، شهرضا، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و کاشان اختصاص دارد و ۳۵ شهر از ۱۰۷ شهر اصفهان دارای بافت‌های فرسوده است.

وی گفت: با همکاری خوبی که بین اداره راه و شهرسازی و شهرداری  در شهرها برقرار شده امکانات و تسهیلاتی برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری فراهم شده تا تحولات خوبی در بافت‌ها ایجاد گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌های عامل به متقاضیان نوسازی گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که انجام شده، به این بافت‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال وام ودیعه مسکن و تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال جهت ساخت و احداث تسهیلات تعلق می‌گیرد. در زمینه اجرای پروژه‌هایی که به‌صورت بلوک‌های محرک توسعه در بافت‌های فرسوده در حال انجام است هم دفاتر محلی در حال فعالیت هستند و هم پروژه‌هایی در حال انجام هستند که ۵۰ درصد اعتبارات را شهرداری و ۵۰ درصد هزینه‌های موردنیاز توسط راه و شهرسازی تأمین می‌شود.

غلامی افزود: این اقدام در شهرهای کوچک در حال انجام است ولی درکلان‌شهر اصفهان هنوز این مشارکت ۵۰ درصدی انجام نشده، ولی با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از محل املاک موجود و زمین‌های فاقد کاربری در محدوده قانونی شهر، با تغییر کاربری و ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از این تغییرات کاربری، به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کمک خواهیم کرد.

نظر شما